Haber

Yüksel Mansur Kılınç’tan Fuat Oktay’a: “Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programında Deprem Öncesi Belirtilen Önlemler Neden Uygulanmadı?”

CHP İstanbul Milletvekili Yüksel Mansur Kılınç, depreme ilişkin 2019 Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı’nda tespit edilen eksikliklerin giderilmediğini ve hedeflere ulaşılamadığını belirtti. Kılınç, Başkan Yardımcısı Fuat Oktay’a, “Onbinlerce vatandaşımızın hayatını kaybetmesine neden olan deprem öncesi belirtilen tedbirler neden uygulanmadı? Özellikle depremzedelerimizin yardımına ulaşmakta neden geç kalındı?” depremin ilk iki günü Deprem bölgesinde neden kesintisiz ve güvenli iletişim yoktu?”

CHP İstanbul Milletvekili Yüksel Mansur Kılınç, Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi’ne geçişin ardından hazırlanarak kabul edilen “2019 Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı”nda yer alan deprem tedbirlerine ilişkin hedefleri Meclis gündemine taşıdı. Depremle ilgili programda tespit edilen eksikliklerin giderilmediğini ve hedeflere ulaşılamadığını belirten Kılınç, Cumhurbaşkanı Yardımcısı Fuat Oktay’ın yanıtlaması için TBMM Başkanlığı’na soru yöneltti.

Kılınç şunları söyledi:

“DEPREMİN 4. HAFTASINDA BÖLGEDE ÇADIR ÖNCESİ KONAKLAMA SORUNU DEVAM ETMEKTEDİR”

“Türkiye, 6 Şubat’ta meydana gelen iki depremin yol açtığı büyük can ve mal kaybı karşısında şok yaşarken, AKP iktidarının deprem bölgesine ilk 48 saat müdahale edememesi tartışılmaya devam ediyor. depremde enkaz altında kalanlar günlerce arama kurtarma ekiplerinin gelmesini beklerken hayatını kaybetti.Diğerleri ise depremin 4. haftasında bölgede barınma, özellikle çadır sorunu devam ediyor. Peki, devletin depreme müdahale edememesi ve bölgede hala barınma sorunu yaşamasının sebepleri nelerdir Cumhurbaşkanlığı Programında bulunabilir.

“2019 CUMHURBAŞKANLIĞI YILLIK PROGRAMI KAĞIT ÜZERİNDE”

‘Cumhurbaşkanlığı 2019 Yılı Yıllık Programının Kabulüne Dair Karar’ Resmi Gazete’nin 27.10.2018 tarihli mükerrer sayısında yayımlanarak yürürlüğe girdi. Ancak kararda tespit edilen eksiklikler giderilmezken hedefler kağıt üzerinde kaldı. İşte afetlere ilişkin yapılan tespitler ve 2019 yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı’nda belirlenen hedefler:

  • Yerel yönetimler tarafından hazırlanacak risk azaltma planlarında, konum özellikleri, yapı stok kalitesi ve imar planı kararları dikkate alınarak farklı afet senaryolarının geliştirilmesine ihtiyaç duyulmaktadır.
  • Yanlış arazi kullanım kararları ve sistemsiz yapılaşma nedeniyle afetlerin olumsuz etkilerinin artması sonucunda ekonomik ve sosyal maliyetler giderek artmaktadır. Afetler ve etkileri sonucunda can ve mal kayıplarını en aza indirgemek için risk azaltma faaliyetlerine öncelik veren entegre bir afet yönetiminin uygulanması gerekli hale gelmiştir.
  • Afetlerde ülke genelinde risk azaltma, hazırlık, müdahale ve afet sonrası düzeltme faaliyetlerinin yürütülmesi amacıyla kurum ve kuruluşların sorumluluklarını belirleyecek olan Ulusal Afet Stratejisi ve Eylem Planı hazırlık çalışmaları devam etmektedir.
  • Afet anında kurum ve kuruluşlar arasında hızlı, etkin ve güvenilir bir iletişim ve haberleşme sistemi ülke geneline yaygınlaştırılmaya devam edilmektedir.
  • Kamu kaynaklarının afet riskinin yerinde ve aktif olarak kullanılabilmesi için kamu binaları ve altyapıları da dahil olmak üzere yapı stokunun yerleşimler ölçeğinde afet risklerine göre önceliklendirilmesi ihtiyacı devam etmektedir.
  • Afet sonrası; Çadır, battaniye ve diğer acil durum ihtiyaçlarının hızlı ve aktif bir şekilde karşılanması amacıyla 26 ilde kurulması planlanan lojistik depolardan 25 adedi tamamlandı. 2018 yılı sonuna kadar lojistik depolara ek olarak 30 ilde 10 ila 20 konteynerlik lojistik takviye depolarının depolanması ve burada afet sonrası acilen ihtiyaç duyulacak 293 kalemin depolanması öngörülüyor.
  • Binaların ve kritik altyapı tesislerinin afetlere karşı daha güçlü inşa edilmesi için kontrol sisteminin devreye alınmasına ihtiyaç vardır. Afetlere karşı toplumsal bilinç düzeyinin artırılması amacıyla başlatılan çalışmalar ülke geneline yaygınlaştırılarak devam etmektedir.

Kılınç, Oktay’a şu soruları sordu:

“DEPREM ÖNCESİ BELİRTİLEN ÖNLEMLER NEDEN UYGULANMADI?”

“Cumhurbaşkanlığı 2019 Yılı Yıllık Programının Kabulüne Dair Kararın yürürlüğe girmesinden bu yana dört yıl geçmesine rağmen, Kahramanmaraş’ta 06.02.2023 tarihinde meydana gelen ve 10 ili etkileyen ve can kaybına neden olan deprem öncesinde belirtilen tedbirler neden açıklandı? Onbinlerce vatandaşımızın hayatının kurtarılamadığı programda, ‘Afetler ve etkileri sonucunda can ve mal kayıplarının asgari düzeyde tutulması için zorunlu hale geldiği belirtildi. risk azaltma faaliyetlerine öncelik veren entegre bir afet yönetimi uygulamak.’ afet yönetimi uygulamaları?

“DEPREMDE VATANDAŞLARIMIZIN YARDIMINA İLK İKİ GÜNDE NEDEN GEÇ ULAŞILDI?”

Kahramanmaraş’ta 06.02.2023 tarihinde meydana gelen depremden etkilenen bölgede deprem anında ve sonrasında yürütülen müdahale çalışmalarının etkinliğini artırmak için neler yapıldı? Özellikle depremin ilk iki gününde depremzedelerimizin yardımına ulaşmakta neden geç kalındı? 2019 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı’nda yer alan Ulusal Afet ve Acil Durum Bilgi Yönetim Sistemi çalışmaları tamamlandı mı? Deprem bölgesinde neden kesintisiz ve güvenli haberleşme sağlanamadı? 2012-2022 arasındaki 10 yılda Milli Güvenlik Kurulu toplantılarının ardından yayınlanan bildirilerde deprem ve doğal afetlerin Kurul’da görüşüldüğüne dair bir bilgi yer almıyordu. Depremleri ve doğal afetleri bir ulusal güvenlik sorunu olarak görüyor musunuz? MGK toplantılarında neden depremin Milli Güvenlik boyutu tartışılmadı?”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu